מערכות בטיחות לרכבים הינן תעשייה המתפתחת בקצב מסחרר. חברות הרכבים מכירות במשקל הרב אשר הרוכשים מייחסים לבטיחות הרכב במעמד הקנייה.

מערכות בטיחות ברכב הינן מערכות מתקדמות אשר פותחו במרוצת השנים במטרה לשפר את בטיחות הנהג והנוסעים בעת נסיעה ובקרות תאונה. מערכות אלה יכולות להיות מערכות מנע (לדוגמא, מערכת המתריעה מפני סטייה מנתיב), או מערכות הנכנסות לפעולה בעת התנגשות או אירוע חריג (כגון כריות אוויר ו-ABS). כך או כך, אין ספק כי מערכות בטיחות ברכב מצילות חיים ומסייעות באופן משמעותי להפחתת הקטל בדרכים. כפי שנראה להלן, קיומן (או העדרן) של מערכות בטיחות ברכב מהווה גם שיקול מבחינת דמי הביטוח.

מערכות בטיחות הפועלות בזמן אירוע

מערכת הבטיחות "המפורסמת" ביותר ברכבים (והוותיקה בקרב המערכות שיוצגו להלן) הינה כרית האוויר. כרית האוויר, אשר הומצאה בשנת 1952 בארה"ב, הפכה עם השנים לפריט חובה כמעט בכל רכב. המערכת מופעלת בעת אירוע פגיעה ברכב ומטרתה לבלום את המכה העלולה להיגרם בגין התאונה או ההתנגשות. על פי נתוני עמותת "אור ירוק", כרית האוויר מסוגלת להביא להקטנת הנפגעים בשיעור של בין 14% ל-58% (החלוקה מבוססת בהתאם לחלקי הגוף השונים החשופים לכרית). 
מערכת נוספת המותקנת ברכבים רבים הינה מערכת ABS Anti-Lock Braking System)). מדובר במערכת בטיחות אשר נועדה לאפשר לנהג לשלוט ברכב ולמנוע נעילה של הגלגלים גם בזמן בלימה חריפה במקרה חירום. לדוגמא, מערכת ABS מתמודדת עם אובדן יכולת ההיגוי בעת החלקה. כמו כן, מערכת ABS מסייעת גם להפחתת מרחק העצירה בעת בלימת פתע.
מרבית הרכבים מצוידים כיום גם במערכת בקרת יציבות ESP. מערכת זו מתמודדת אף היא עם מצבי החלקה שונים. היא נועדה לייצב את הרכב במצב של אובדן שליטה אשר נגרם בשל החלקה או סחרור. המחקרים מצביעים על כך שיש בכוחה של ESP להקטין עד כ-32% את שיעור הנפגעים בתאונות החלקה ואובדן שליטה.

מערכות מנע בזמן נסיעה

ישנן מערכות בטיחות לרכב אשר פועלות בכדי למנוע תאונה ולא כחלק ממנגנון הגנה בעת התנגשות או אובדן שליטה. לדוגמא, תאונות רבות נגרמות דווקא בסמוך לאזורי מגורים ובמהירויות נמוכות בזמן נסיעה לאחור. לעיתים, מדובר ממש בתאונות קטלניות, וזאת כאשר הנהג דורס הולך רגל הנמצא ב"שטח המת".
אי לכך, ועל מנת להקדים תרופה למכה (תרתי משמע), מומלץ להתקין מערכת עזר לנהג בעת נסיעה לאחור. מערכת זו מזהירה את הנהג אודות אובייקטים ועצמים העומדים בדרכו כאשר הוא נוסע אחורנית. מערכת עזר לנהג בעת נסיעה לאחור יכולה להיות מבוססת על מספר אלמנטים כגון חיישנים, רדאר, מצלמה אחורית או מראות בהתקנה מיוחדת (המעניקות לנהג תמונה של המתרחש ב"שטחים המתים" שמאחוריו).
ניתן כיום להתקין ברכב גם מערכות התראה מפני סטייה מנתיב וכנגד אי שמירת מרחק. מערכות אלה נועדו להסב את תשומת ליבו של הנהג לסכנות מיידות וברורות של התנגשות מלפנים או מהצד. התראה זו מאפשרת לנהג למנוע את הפגיעה מבעוד מועד, ולהמשיך לנסוע בבטחה. 
מערכת מנע נוספת לבטיחות ברכב הינה מערכת בקרת לחץ אוויר. הצמיגים הינם רכיבים בעלי חשיבות גדולה מבחינת בטיחות הרכב. לחץ אוויר לא תקין בצמיגים עלול לסכן את הנהג והנוסעים. במקרים אלה, מבנה הצמיג יכול להשתנות וכתולדה מכך לפגוע ביכולת הנהג לבלום ביעילות. כמו כן, לחץ צמיגים לא תקין פוגע בשליטה על הרכב ואף עלול להביא להתפוצצות הצמיג במהלך נסיעה. מערכת בקרת לחץ צמיגים מזהירה מפני לחץ אוויר לא תקין בצמיגים על ידי התרעה קולית וחזותית (על לוח השעונים).

העתיד כבר כאן – מערכות בטיחות מתקדמות

כפי שניתן לראות, מערכות בטיחות לרכבים הינן תעשייה המתפתחת בקצב מסחרר. חברות הרכבים מכירות במשקל הרב אשר הרוכשים מייחסים לבטיחות הרכב במעמד הקנייה (וביתר שאת כאשר מדובר במכוניות משפחתיות). אי לכך, כמעט מדי שנה אנו זוכים להיחשף למערכות מתקדמות המשדרגות את בטיחות הרכבים.

לדוגמא, חברת מרסדס השיקה לאחרונה מערכת בטיחות מתקדמת המכינה את גוף הנוסעים לקראת תאונה בלתי נמנעת. כמו כן, ניתן להתקין ברכב גם מערכת קריאה אוטומטית לעזרה אשר שולחת חיווי למרכז בקרה בעת תאונה (וזאת במטרה להעניק לנהג והנוסעים סיוע גם כאשר הם אינם מסוגלים לקרוא לעזרה בעצמם).

ביטוח רכבים בעלי מערכות בטיחות

בעת רכישת ביטוח לרכב, חברת הביטוח קובעת את הפרמיה החודשית בהתאם למספר פרמטרים כגון מטרת הרכב, נפח המנוע, ניסיון הנהג, תאונות בעבר ועוד. בטיחות ברכב מהווה אף היא אלמנט חשוב בקביעת פרמיית הביטוח. על פי נתוני מחלקת הביטוח האלמנטרי במשרד האוצר, חברות הביטוח מעניקות הנחות של עד כ-20% בביטוחים בגין מערכות בטיחות מתקדמות. יתרה מכך, החשיבות הטמונה במערכות בטיחות ברכב מקבלת לא אחת גם גיבוי מצד הגורמים הממשלתיים והציבוריים. 
לדוגמא, בנובמבר 2012, ועדה משותפת בכנסת (אשר הורכבה מוועדת הכספים ומוועדת חוקה, חוק ומשפט) החליטה להעניק למבוטחים אשר ברכבם מערכות מצילות חיים הנחה בדמי ביטוח החובה. החלטתה של הוועדה המשותפת אישרה כי ההטבות תחולנה על רכבים אשר מותקנות בהן מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) ומערכת לבקרת יציבות (ESP). כמו כן, נקבע כי הנחה בדמי ביטוח תינתן גם למבוטחים בעלי רכבים בהם מותקנת מערכת סטייה מנתיב ומערכת התראה על אי שמירת מרחק.
על פי המגזין הכלכלי "גלובס", ההטבות בדמי הביטוח בגין רכישת רכבים המצוידים במערכות בטיחות מתקדמות תוכלנה להגיע כעת עד כדי כ-30% מפרמיית ביטוח החובה. במילים פשוטות, ניתן כיום ליהנות גם ממערכות בטיחות ברכב מצילות חיים, וגם מהטבה כספית המגולמת בביטוח החובה. 

עד 25% בביטוח מקיף לרכב

קבלו הצעה ללא התחייבות: