על מה נדבר בכתבה?


מכוניות אוטונומיות נחשבות אולי לעתיד הרחוק של עולם התחבורה, אבל בעתיד הקרוב והנראה לעין, נראה בעיקר כלי רכב חשמליים נוסעים בשקט מופתי על הכבישים שלנו. המעבר לנהיגה ברכב חשמלי מומלץ גם בהקשר של מכוניות משפחתיות פרטיות וגם בכלי רכב גדולים יותר של תחבורה ציבורית, כשבכל העולם ממשלות קובעות יעדים להורדת רמות זיהום האוויר וצמצום פליטות גזי חממה רעילים לאטמוספירה. 

תעשיית התחבורה העולמית מחפשת בשנים האחרונות דרכים להשתחרר מהתלות בשימוש בנפט ומעבר להתבססות על הנעות אלטרנטיביות כגון: הנעה בגז פחמימני מעובה הנעה סולרית; הנעת מימן באמצעות תאי דלק; וכמובן רכב עם מערכת הנעה מבוססת חשמל. אבל מה זה בכלל רכב חשמלי, למה הוא נמכר בטירוף ברחבי העולם ולמה רכב חשמלי מומלץ למי ששואף לאיכות חיים גבוהה? התשובות לפניכם. 

 b-e-v-p-h-e-v-e: כל סוגי הרכב החשמלי 

קטגוריית כלי הרכב החשמליים מתייחסת לכלל כלי הרכב המונעים על ידי מנוע חשמלי אחד לפחות, העושים שימוש באנרגיה המאוחסנת בסוללות נטענות. יצרניות הרכב הפופולריות מציעות שלושה סוגים של כלי רכב חשמליים: 

  1. BEV – battery electric vehicle: כלי רכב בעלי מנוע חשמלי וסוללה נטענת משקע החשמל. 
  2. PHEV – Plug-in hybrid electric vehicle: כלי רכב פלאג-אין היברידיים בעלי מנוע חשמלי וסוללה נטענת משקע חשמל, בנוסף למנוע בעירה פנימית.
  3. FCEV – fuel cell electric vehicle: כלי רכב בעל מנוע חשמלי ותא דלק המוזן במימן, כשהאלמנט הכימי משמש לייצור החשמל הדרוש להפעלת המנוע.  

עם הרגל על הדוושה: שוק הרכב החשמלי תופס תאוצה

בשנה שעברה נרשמו כ-3 מיליון כלי רכב חשמליים חדשים ברחבי העולם, כך על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית. הנתונים האלו מייצגים גידול שנתי של 41% לעומת 2019 – ולעומת צמיחה שנתית של 16% ברישום מכוניות רגילות. אותם מספרים מבטיחים נובעים בין היתר מהכרזתן של יצרניות הרכב המובילות שעד 2025 הן ייצרו מכוניות חשמליות בלבד. הכרזותיהן של וולוו, לקסוס, ב.מ.וו, רנו ויצרניות נוספות בשנת2017 יישרה קו עם האיסור העתידי על מכירת מכוניות מונעות בבנזין במדינות אירופיות בין השנים 2030־2040. מנתוני הסוכנות עולה בנוסף שבשנת 2020 עקפו לראשונה מסירות כלי רכב חשמליים באירופה את סין, עם 1.4 מיליון ברחבי האיחוד האירופי לעומת 1.2 מיליון ברפובליקה העממית.

אם קצב הגידול ימשיך במסלול הנוכחי, חוזים בסוכנות האנרגיה שעד 2030 יעמוד מספר המכוניות, המשאיות והאוטובוסים הכבדים החשמליים על 145 מיליון, ואפילו על 230 מיליון במידה וממשלות יאיצו את מאמציהן לעמוד ביעדי האקלים והאנרגיה הבינלאומיים. 

מתי ישתלטו רכבים חשמליים על כבישי ישראל? 

ספר דברי הימים של תעשיית הרכב החשמלי בארץ נפתח ב-2007 עם הקמת חברת "Better Place" על ידי שי אגסי. למרבה הצער, החברה החלוצית שתכננה להקים תשתית תפעולית לטעינת מכוניות חשמליות ומתן שירותי דרך קרסה ב-2013, כמה שנים לפני שהתעשייה תפסה תאוצה. הפרק הבא בספר הרכב החשמלי נרשם עם החלטת הממשלה להפחית את המיסוי על כלי רכב חשמליים ל־10% בלבד, לעומת 83% מס לרכב מונע בבנזין עד 2019, ובאותה השנה היוו מכוניות חשמליות 0.23% מכלל מכירות כלי רכב בישראל. עד 2025 צופים כלכלנים שחלקן של מכוניות חשמליות מכלל מכירות הרכב יעמוד על 25%, אך נכון לסוף 2020 הן מהוות 0.7% בלבד.

מדוע רכב חשמלי מומלץ לכל ישראלי? - ביטוח 9

הבלמים שבדרך 

איך שלא מסתכלים על זה, מעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים בעלי הנעה אלטרנטיבית בישראל הוא גם חיוני וגם אפשרי. ישראל היא מדינה קטנה המיושבת בריכוזים אורבניים ובצפיפות גבוהה, ובמקום שנהנה מתחבורה ציבורית ופתרונות לבעיית הקילומטר האחרון, אנחנו עדיין מסתמכים בעיקר על רכב הפרטי. התלות שלנו ברכב הפרטי הופכת את רשת הכבישים שלנו לפקק אחד ארוך, וכיוון שרוב הרכבים מונעים בבנזין, והמנוע ממשיך לעבוד גם כשאנחנו לא נוסעים לשום מקום, אנחנו מזהמים ופוגעים באיכות האוויר שאנחנו זקוקים לו כמו אוויר לנשימה, פשוטו כמשמעו. 

אבל לשוק הרכב הישראלי יש את כל הכלים להפוך לאחת המדינות המובילות באימוץ רכב חשמלי, בין אם באמצעות ניצול אנרגיית השמש או שימוש במאגרי הגז הטבעי. למרות הפוטנציאל הטבעי, ישנם עדיין כמה דברים המונעים מהפוטנציאל להתממש כמו זמינותן של תשתיות טעינה. 

אחד הדברים הכי מבאסים שיכולים לקרות בעת הנהיגה הוא להיתקע אי-שם בלי דלק או סוללה. מי שנתקע בלי דלק למנוע ימצא תחנות דלק בשפע (כ-600 בישראל), או ימלא מבעוד מועד ג׳ריקן עם דלק ספייר לנסיעה ארוכה. בעלי מכוניות חשמליות לא יכולים לסחוב סוללה נוספת והמשך נסיעתם תלויה בתשתית הטעינה. כדי להתגבר על ״חרדת הטווח״ זקוק שוק הרכב הישראלי לתשתית טעינה ארצית נרחבת הרבה יותר מכ-40 עמדות טעינה מהירה (חצי שעה-שעה לסוללה מלאה) וכמה מאות לטעינה איטית (4-6 שעות) הפזורות ברחבי בארץ.

המנוע החשמלי לא רק מזהם פחות, אלא נחשב גם אמין יותר, ובעליו של רכב חשמלי צפויים לבלות פחות זמן ולהוציא פחות כסף על תיקונים במוסך

רכב חשמלי: מומלץ לסביבה ולחשבון ההוצאות 

בסופו של יום המהפכה החשמלית כבר כאן ואי אפשר לעצור אותה. בשנים האחרונות הוסרו עוד ועוד מכשולים בדרך להפיכת כלי רכב חשמליים לנפוצים הרבה יותר, כשרשימת היתרונות נעה מהכיס הפרטי ועד לאיכות החיים במרחב הציבורי.

היתרון הראשון והחשוב מכולם בעינינו הוא העובדה שכלי רכב חשמלי פולט פחות פחמן דו-חמצני בהשוואה לרכב המונע בבנזין. כמה פחות? בערך 50 גרם לקילומטר. מדו״ח של משרד הסביבה בגרמניה שבחן כמה רכבים חשמליים ידידותיים לסביבה, באמצעות בדיקה של רמות הפליטה המזהמות המשקללות את הייצור, הטעינה הטיפול והתחזוקה – עולה כי בעוד מכונית משפחתית ממוצעת תפלוט במהלך חייה כ-180 גרם פחמן דו חמצני לקילומטר, מכונית חשמלית פולטת כ-134 גרם בלבד. 

המנוע החשמלי לא רק מזהם פחות, אלא נחשב גם אמין יותר, ובעליו של רכב חשמלי צפויים לבלות פחות זמן ולהוציא פחות כסף על תיקונים במוסך. על פי השוואה כלכלית שבוצעה באתר השטח הישראלי 4X4, עלות אחזקת מכונית טיפוסית חשמלית נמוכה בכ-23% לעומת מכונית דומה בעלת מנוע בנזין.

שאלה אחרונה: האם יש צורך בביטוח מיוחד לרכב חשמלי?

ברשימת ההוצאות השוטפות והחיסכון בעלויות התפעול והוצאות המוסך יש כמובן לקחת בחשבון גם את עלויות ביטוח הרכב – ואת התאמת הפוליסה לרכב חשמלי. מרבית הכיסויים והתנאים הקיימים בפוליסת ביטוח מקיף זהים ומותאמים למכוניות חשמליות, וגם תמחור ביטוח הרכב עצמו מבוסס על אותם הקריטריונים המוכרים: גיל הנהגים, מחיר המחירון של המכונית והעבר הביטוחי. כפי שציינו, רכב מבוסס מנוע חשמלי נחשב אמין יותר ומורכב מפחות חלקים שיכולים להתקלקל, אך בחיפוש אחר ביטוח רכב חשמלי מומלץ יש לקחת דברים נוספים בחשבון כמו מה קורה במקרה שבו סוללת הרכב התרוקנה ויש צורך בגרירה, או מה קורה במקרה שבו יש פנצ'ר בגלגל ולרכב אין צמיג חלופי? 

ביטוח רכב חשמלי בביטוח 9
למקרה שפספסתם את הפרסומת הכי זכירה בינואר, או שאתם לא מבחינים בעיצוב החדש (והמהמם) של האתר שלנו, אז לידיעתכם: 9.000.000 הפכה ב-2021 ל-״9״, חברת ביטוח דיגיטלית ב-100% שמאמינה שביטוח צריך להיות עניין ברור, שקוף ובמחיר הטוב ביותר

כצעד נוסף שמהווה המשך ישיר למהפך אנחנו גאים לספר לכם שהשקנו לאחרונה פוליסת ביטוח מקיף לרכב ייעודית עבור כלי רכב חשמליים. גם שירותי הדרך והגרירה הותאמו לפוליסה זו וניתן באמצעותם לגרור את הרכב לעמדת הטעינה הקרובה במקרה של התרוקנות הסוללה. כמו כן, ברכבים חשמליים לעיתים לא מסופק גלגל רזרבי, לכן אנו מאפשרים גרירה של הרכב במקרה של פנצ'ר למוסך או לפנצ'רייה הקרובה. בנוסף, אנחנו גם חברת הביטוח היחידה שמציעה למבוטחיה כיסוי מפני נזקים לעמדת הטעינה, כדי שתוכלו להיות שקטים גם בהיבט הזה.
 

ביטוח מקיף לרכב חשמלי 
כולל כיסוי לעמדת הטעינה במתנה

כתבות ביטוח רכב פופולאריות

ביטוח רכב לנהג צעיר קישור
ביטוח רכב לנהג צעיר

יש לכם רישיון נהיגה ואתם מתחת לגיל 24? אם כן, אתם נחשבים על פי החוק לנהגים צעירים. קראו מדוע ביטוח לנהג צעיר שונה מביטוח רכב רגיל וכיצד בוחרים ביטוח רכב משתלם.

להתמודד עם האובדן - מה זה טוטאל לוס?

מה זה טוטאל לוס? איך מחשבים אותו? מי בוחר את השמאי ומתי מדווחים לחברת הביטוח? מגזין ביטוח הרכב של 9 במדריך טוטאלי.

השוואת מחירי ביטוח לרכב קישור
מה כולל ביטוח מקיף לרכב?

ביטוח רכב פרטי הוא מוצר הביטוח הנמכר בישראל. איך רוכשים ביטוח רכב פרטי ומהו הפתרון המשתלם ביותר? כנסו לקרוא את כל המידע!

השוואת ביטוח מקיף, חובה וצד ג' קישור
מה זה ביטוח מקיף ואיך בוחרים אחד?

כ-80 אחוז מהמבוטחים בביטוח רכב מחזיקים בביטוח מקיף. הדרך למציאת הביטוח שמתאים לכם, מתחילה בלהבין מה זה ביטוח מקיף, מהי ההשתתפות העצמית ואילו כיסויים כלולים בביטוח? מגזין הרכב של 9 מסביר.

מחשבון ביטוח רכב: על מה ולמה? קישור
כמה עולה ביטוח רכב?

חברות הביטוח מחשבות הרבה פרמטרים כדי לדעת מהי גובה הפרמיה שאתם אמורים לשלם. קבלו את ההסבר מה נכלל בתהליך החישוב, ומה ניתן לעשות כדי להוזיל את העלות.

אז מה זה בעצם ביטוח חובה, ולמה הוא חשוב?

יש לכם רישיון נהיגה? צוות המומחים של 9 מסביר מה זה ביטוח חובה, איזה כיסוי ביטוחי הוא מעניק ומדוע הוא כל כך חשוב?