על מה נדבר בכתבה?


מכוניות אוטונומיות נחשבות אולי לעתיד הרחוק של עולם התחבורה, אבל בעתיד הקרוב והנראה לעין, נראה בעיקר כלי רכב חשמליים נוסעים בשקט מופתי על הכבישים שלנו. המעבר לנהיגה ברכב חשמלי מומלץ גם בהקשר של מכוניות משפחתיות פרטיות וגם בכלי רכב גדולים יותר של תחבורה ציבורית, כשבכל העולם ממשלות קובעות יעדים להורדת רמות זיהום האוויר וצמצום פליטות גזי חממה רעילים לאטמוספירה. 

תעשיית התחבורה העולמית מחפשת בשנים האחרונות דרכים להשתחרר מהתלות בשימוש בנפט ומעבר להתבססות על הנעות אלטרנטיביות כגון: הנעה בגז פחמימני מעובה הנעה סולרית; הנעת מימן באמצעות תאי דלק; וכמובן רכב עם מערכת הנעה מבוססת חשמל. אבל מה זה בכלל רכב חשמלי, למה הוא נמכר בטירוף ברחבי העולם ולמה רכב חשמלי מומלץ למי ששואף לאיכות חיים גבוהה? התשובות לפניכם. 

 b-e-v-p-h-e-v-e: כל סוגי הרכב החשמלי 

קטגוריית כלי הרכב החשמליים מתייחסת לכלל כלי הרכב המונעים על ידי מנוע חשמלי אחד לפחות, העושים שימוש באנרגיה המאוחסנת בסוללות נטענות. יצרניות הרכב הפופולריות מציעות שלושה סוגים של כלי רכב חשמליים: 

  1. BEV – battery electric vehicle: כלי רכב בעלי מנוע חשמלי וסוללה נטענת משקע החשמל. 
  2. PHEV – Plug-in hybrid electric vehicle: כלי רכב פלאג-אין היברידיים בעלי מנוע חשמלי וסוללה נטענת משקע חשמל, בנוסף למנוע בעירה פנימית.
  3. FCEV – fuel cell electric vehicle: כלי רכב בעל מנוע חשמלי ותא דלק המוזן במימן, כשהאלמנט הכימי משמש לייצור החשמל הדרוש להפעלת המנוע.  

עם הרגל על הדוושה: שוק הרכב החשמלי תופס תאוצה

בשנה שעברה נרשמו כ-3 מיליון כלי רכב חשמליים חדשים ברחבי העולם, כך על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית. הנתונים האלו מייצגים גידול שנתי של 41% לעומת 2019 – ולעומת צמיחה שנתית של 16% ברישום מכוניות רגילות. אותם מספרים מבטיחים נובעים בין היתר מהכרזתן של יצרניות הרכב המובילות שעד 2025 הן ייצרו מכוניות חשמליות בלבד. הכרזותיהן של וולוו, לקסוס, ב.מ.וו, רנו ויצרניות נוספות בשנת2017 יישרה קו עם האיסור העתידי על מכירת מכוניות מונעות בבנזין במדינות אירופיות בין השנים 2030־2040. מנתוני הסוכנות עולה בנוסף שבשנת 2020 עקפו לראשונה מסירות כלי רכב חשמליים באירופה את סין, עם 1.4 מיליון ברחבי האיחוד האירופי לעומת 1.2 מיליון ברפובליקה העממית.

אם קצב הגידול ימשיך במסלול הנוכחי, חוזים בסוכנות האנרגיה שעד 2030 יעמוד מספר המכוניות, המשאיות והאוטובוסים הכבדים החשמליים על 145 מיליון, ואפילו על 230 מיליון במידה וממשלות יאיצו את מאמציהן לעמוד ביעדי האקלים והאנרגיה הבינלאומיים. 

מתי ישתלטו רכבים חשמליים על כבישי ישראל? 

ספר דברי הימים של תעשיית הרכב החשמלי בארץ נפתח ב-2007 עם הקמת חברת "Better Place" על ידי שי אגסי. למרבה הצער, החברה החלוצית שתכננה להקים תשתית תפעולית לטעינת מכוניות חשמליות ומתן שירותי דרך קרסה ב-2013, כמה שנים לפני שהתעשייה תפסה תאוצה. הפרק הבא בספר הרכב החשמלי נרשם עם החלטת הממשלה להפחית את המיסוי על כלי רכב חשמליים ל־10% בלבד, לעומת 83% מס לרכב מונע בבנזין עד 2019, ובאותה השנה היוו מכוניות חשמליות 0.23% מכלל מכירות כלי רכב בישראל. עד 2025 צופים כלכלנים שחלקן של מכוניות חשמליות מכלל מכירות הרכב יעמוד על 25%, אך נכון לסוף 2020 הן מהוות 0.7% בלבד.

מדוע רכב חשמלי מומלץ לכל ישראלי? - ביטוח 9

הבלמים שבדרך 

איך שלא מסתכלים על זה, מעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים בעלי הנעה אלטרנטיבית בישראל הוא גם חיוני וגם אפשרי. ישראל היא מדינה קטנה המיושבת בריכוזים אורבניים ובצפיפות גבוהה, ובמקום שנהנה מתחבורה ציבורית ופתרונות לבעיית הקילומטר האחרון, אנחנו עדיין מסתמכים בעיקר על רכב הפרטי. התלות שלנו ברכב הפרטי הופכת את רשת הכבישים שלנו לפקק אחד ארוך, וכיוון שרוב הרכבים מונעים בבנזין, והמנוע ממשיך לעבוד גם כשאנחנו לא נוסעים לשום מקום, אנחנו מזהמים ופוגעים באיכות האוויר שאנחנו זקוקים לו כמו אוויר לנשימה, פשוטו כמשמעו. 

יחד עם זאת, לשוק הרכב הישראלי יש את כל הכלים להפוך לאחת המדינות המובילות באימוץ רכב חשמלי, בין אם באמצעות ניצול אנרגיית השמש או שימוש במאגרי הגז הטבעי. למרות הפוטנציאל הטבעי, ישנם עדיין כמה דברים המונעים מהפוטנציאל להתממש כמו זמינותן של תשתיות טעינה. 

אחד החששות הגדולים של בעלי רכב חשמלי הוא היתקע אי-שם בלי דלק או סוללה. מי שנתקע בלי דלק למנוע ימצא תחנות דלק בשפע (כ-600 בישראל), או ימלא מבעוד מועד ג׳ריקן עם דלק ספייר לנסיעה ארוכה. בעלי מכוניות חשמליות לא יכולים לסחוב סוללה נוספת והמשך נסיעתם תלוי בפריסה רחבה יותר של התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי. היום קיימות כ-40 עמדות טעינה מהירה (חצי שעה-שעה לסוללה מלאה) וכמה מאות לטעינה איטית (4-6 שעות) אבל כדי להתגבר על "חרדת הטווח" יש צורך בהרבה יותר עמדות.

המנוע החשמלי לא רק מזהם פחות, אלא אמין יותר, ולכן יחסוך לבעלים שלו זמן וכסף על תיקונים במוסך

רכב חשמלי: מומלץ לסביבה ולחשבון ההוצאות 

בסופו של יום המהפכה החשמלית כבר כאן ואי אפשר לעצור אותה. בשנים האחרונות הוסרו עוד ועוד מכשולים בדרך להפיכת כלי רכב חשמליים לנפוצים הרבה יותר, כשרשימת היתרונות נעה מהכיס הפרטי ועד לאיכות החיים במרחב הציבורי.

היתרון הראשון והחשוב מכולם בעינינו הוא העובדה שכלי רכב חשמלי פולט פחות פחמן דו-חמצני בהשוואה לרכב המונע בבנזין. כמה פחות? בערך 50 גרם לקילומטר. מדו״ח של משרד הסביבה בגרמניה שבחן כמה רכבים חשמליים ידידותיים לסביבה, באמצעות בדיקה של רמות הפליטה המזהמות המשקללות את הייצור, הטעינה הטיפול והתחזוקה – עולה כי בעוד מכונית משפחתית ממוצעת תפלוט במהלך חייה כ-180 גרם פחמן דו חמצני לקילומטר, מכונית חשמלית פולטת כ-134 גרם בלבד. 

המנוע החשמלי לא רק מזהם פחות, אלא נחשב גם אמין יותר, ובעליו של רכב חשמלי צפויים לבלות פחות זמן ולהוציא פחות כסף על תיקונים במוסך. על פי השוואה כלכלית שבוצעה באתר השטח הישראלי 4X4, עלות אחזקת מכונית טיפוסית חשמלית נמוכה בכ-23% לעומת מכונית דומה בעלת מנוע בנזין.

שאלה אחרונה: האם יש צורך בביטוח מיוחד לרכב חשמלי?

ברשימת ההוצאות השוטפות והחיסכון בעלויות התפעול והוצאות המוסך יש כמובן לקחת בחשבון גם את עלויות ביטוח הרכב – ואת התאמת הפוליסה לרכב חשמלי. מרבית הכיסויים והתנאים הקיימים בפוליסת ביטוח מקיף זהים ומותאמים למכוניות חשמליות, וגם תמחור ביטוח הרכב עצמו מבוסס על אותם הקריטריונים המוכרים: גיל הנהגים, מחיר המחירון של המכונית והעבר הביטוחי. כפי שציינו, רכב מבוסס מנוע חשמלי נחשב אמין יותר ומורכב מפחות חלקים שיכולים להתקלקל, אך בחיפוש אחר ביטוח רכב חשמלי מומלץ יש לקחת דברים נוספים בחשבון כמו מה קורה במקרה שבו סוללת הרכב התרוקנה ויש צורך בגרירה, או מה קורה במקרה שבו יש פנצ'ר בגלגל ולרכב אין צמיג חלופי? 

ביטוח רכב חשמלי בביטוח 9
למקרה שפספסתם את הפרסומת הכי זכירה בינואר, או שאתם לא מבחינים בעיצוב החדש (והמהמם) של האתר שלנו, אז לידיעתכם: 9.000.000 הפכה ב-2021 ל-״9״, חברת ביטוח דיגיטלית ב-100% שמאמינה שביטוח צריך להיות עניין ברור, שקוף ובמחיר הטוב ביותר

כצעד נוסף שמהווה המשך ישיר למהפך אנחנו גאים לספר לכם שהשקנו לאחרונה פוליסת ביטוח מקיף לרכב ייעודית עבור כלי רכב חשמליים. גם שירותי הדרך והגרירה הותאמו לפוליסה זו וניתן באמצעותם לגרור את הרכב לעמדת הטעינה הקרובה במקרה של התרוקנות הסוללה. כמו כן, ברכבים חשמליים לעיתים לא מסופק גלגל רזרבי, לכן אנו מאפשרים גרירה של הרכב במקרה של פנצ'ר למוסך או לפנצ'רייה הקרובה. בנוסף, אנחנו גם חברת הביטוח היחידה שמציעה למבוטחיה כיסוי מפני נזקים לעמדת הטעינה, כדי שתוכלו להיות שקטים גם בהיבט הזה.
 

ביטוח מקיף לרכב חשמלי 
כולל כיסוי לעמדת הטעינה במתנה

כתבות נוספות בנושא ביטוח רכב

מה זה מוסך הסדר ומהם היתרונות שלו?

מתלבטים באיזה מוסך כדאי לתקן את הרכב לאחר תאונה? הכתבה שתסביר לכם מהם היתרונות של מוסך הסדר, וכיצד הוא יכול לחסוך לכם הרבה כאבי ראש

נהג חדש: כמה עולה הביטוח שבטוח תיקח?

קיבלתם רישיון נהיגה? בשעה טובה! רגע לפני שתעלו על הכביש, חשוב לוודא שאתם יודעים איך נקבע מחיר ביטוח הרכב לנהג חדש, אילו גורמים משפיעים עליו ואיך אפשר להוזיל משמעותית את העלות

ביטוח לרכב חשמלי בעידן המהפכה החשמלית בישראל

כדי להתאים את ענף ביטוחי הרכב לצרכים החדשים של הרכבים החשמליים, חברות הביטוח יצרו כיסויים ייעודיים חדשים. מוזמנים לקרוא על כל ההתאמות הנוספות של ביטוח לרכב חשמלי

מהיר וזמני: כיסוי ביטוח רכב זמני אונליין

יש במשפחה חיילים שחוזרים רק בסופי שבוע? הגיע אורח מחו"ל שצריך להשתמש ברכב מספר ימים בודדים? אין שום בעיה, כיסוי ביטוח רכב זמני הוא הפתרון עבורכם ועל הדרך הוא יחסוך לכם לא מעט כסף

מהו כיסוי ביטוח שמשות לרכב?

אם תצטרכו להחליף את אחת השמשות ברכב, תהיו זכאים לכך מבלי להוציא שקל מהכיס. המומחים של 9 מסבירים.

כל מה שרצית לדעת על רכבים היברידיים: המדריך המלא

רכב היברידי מספק לבעליו יתרון משמעותי בעלויות האחזקה, אולם לאור תג המחיר היחסית גבוה שלו, הוא לא משתלם לכל אחד. אז עד כמה רכב היברידי באמת מוזיל לנו את העלויות? באנו לעשות סדר.